AgillityBella!

Det är så här va, att resten av Sverige har betydligt mer snö än vad Göteborg har. Det var med andra ord uppvärmning att bara ta sig ut på agillityplanen. Men ut kom vi!

Vi ställde fram ett hinder och en tunnel. Det fick vara lagom för första gången. Först tränade vi på framåtskickande. Hunden ska springa ifrån mig, över ett hinder t.ex. I det här fallet var det mest igenom hindret eftersom pinnen låg på marken. Det var ju inte hoppa som var det viktiga. På andra sidan hindret står en skål med en godis i. Bella lär sig att belöningen finns på andra sidan hindret och inte hos mig. Jag låter henne alltså gå igenom hindret för att komma till godisskålen och klickar när hon gör det. Jaha, sa Bella. Det var väl inga problem.

Vi övergick till tunnel. Då tränade vi inkallning istället för framskickande. Hannela höll Bella på ena sidan tunneln och jag kallade på henne på andra sidan. Första gången gick hon igenom, något tveksamt, sen var den skitkul och hon rusade igenom! På andra sidan, hos mig alltså, väntade godis eller bus! Efterhand ökade vi avståndet till tunneln. I början höll Hannela henne precis vid öppningen. Nu hade hon valet att springa runt eller igenom. Sprang hon bredvid sa jag hoppsan, hon fick varken godis eller bus, och så gick vi tillbaka till början. Ganska snart förstod hon ju att det var genom tunneln hon skulle. Min duktiga tjej! Det var nog kul det där!

agillitybella

agillitybella2

juno

juno2

ogon

what

2 kommentarer

Under Agillity, Bella, Bullterrier, Foton, Klicker, Träning

2 svar till “AgillityBella!

  1. Toppen! 😀 Jag vill också prova! Tyvärr ligger banan så långt bort från där vi bor, men en cykelkorg senare ska vi nog kunna ta oss dit smärtfritt.

    • Det var kul! Men inget vi kommer fortsätta med tror jag. Nu passade vi på att testa när min kompis ändå är instruktör och har tillgång till hinder och bana.

      Ska vi fortsätta med något efter TH-utbildningen är jag snarare inne på rallylydnad tror jag 🙂

Lämna en kommentar